Voor de toekomst van deze kinderen!!!

zondag 13 februari 2011

Zondag dus gaan we naar ....de kerk!!!







Vanmorgen zijn we om 7 uur op visite geweest bij de pastor van de Presbytarian church, we werden aan hem voorgesteld door Daniel,onze gastheer en er werd gevraagd of we de kerkdienst bij mochten wonen. Een soort van audientie! Zo gaat dat hier!!!
Het hele dorp is dan vol leven, muziek, er wordt gekookt, gewassen, water gehaald, terwijl het in Nederland op zondagmorgen volledig uitgestorven is. Om 9.30 uur zaten we in de kerk, veel zingen (geweldig) en bijbelstudie, zitten, staan en we werden zelfs naar voren gehaald om te vertellen wie we waren en wat we hier deden. Al met al stonden we om 12.30 weer buiten!!!!
Ghana is een land dat een en al geloof uitstraalt. Overal is het geloof zichtbaar vooral op auto's en op winkels.
Een kleine opsomming van teksten: the devil is a liar, Jezus loves you, be faithfull, Glory to God enz enz.
Zit je in een taxi of tro tro (de bus) dan wordt er constant gepreekt of je hoort christelijke liederen.
Geloof hoort hier bij het dagelijkse leven.

zaterdag 12 februari 2011

Voor de liefhebbers van nog meer foto's...

hier staan de foto's van week 2 in Ghana

Een zaterdag in Ghana






Het is weekend en dat zullen we weten. Het begon gisteravond met veel muziek in de plaatstelijke kroeg tot laat in de avond. Vanochtend om 6 uur was er nog of alweer veel muziek. Wil haalt haar hart op aan de afrikaanse klanken! We hebben eerst samen met de familie onze was gedaan en daarna op pad naar het dorp om daar de tro tro(plaatselijk busje) te pakken naar Mamfe. In het dorp vallen we midden in een begrafenis. Het hele dorpsplein staat vol met grote partytenten. In een tent staat de kist van de overledene, een jonge vrouw van 31 jaar die 3 weken geleden is overleden.
Het hele dorp loopt in prachtige zwarte jurken, de mannen in ghanese dracht d.w.z zwarte gedrapeerde doeken. Daarnaast heeft iedereen een rood accent aangebracht. Het is de hele dag dansen, zingen en veel eten en drinken. Op een gegeven moment wordt de kist in een aftandse bus geladen, waar de kist half uithangt en wordt luid toeterend naar de begraafplaats vervoerd.
Er wordt in Ghana alleen in het weekend begraven dus op weg naar een prachtige botanische tuin met Emmanuel, Naomie en de kinderen Joe en Ben, zie je overal mensen in het zwart en rood lopen.
We hebben genoten van de prachtige bomen en planten in Aburi en we hebben PATAT en een overheerlijke bak rauwkost gegeten in een restaurant met een prachtig uitzicht op het landschap van Ghana.
Wat hebben we het toch slecht!!!!!!!

vrijdag 11 februari 2011

Vrijdag.....marktdag!






Tussen het voorlezen door (vandaag 6 groepen en als we het schoolplein opkomen zingen de kinderen ons liedje al)is het tijd voor de markt.
Twee dagen in de week staat het hele dorp op zijn kop. Vanuit de wijde omgeving komen mensen om hun waar te verkopen en spullen in te slaan.
Een meléé van geluiden; ruziemakende vrouwen, schreeuwende verkopers, huilende kinderen, taxichauffeurs op zoek naar klanten, megafoons die oproepen tot aankoop van medicijnen, knalharde radio's, pratende mensen en dan als klapstuk een optocht van jonge mensen in het rood gekleed, luid trommelend, schalen op het hoofd, die langs de kramen gaan om etenswaren op te halen voor een begrafenis van morgen of zondag.
De lucht is niet te beschrijven, vers vlees bij een temperatuur van 35 graden, gerookte en gedroogde vis in alle soorten en maten, sterk ruikende zeep, zweet en de lucht van afgewerkte olie want er wordt hard gewerkt om auto's te repareren, zodat men 's avonds de boel afgeladen weer af kan voeren.
Het liefst ga je stiekem op een hoekje zitten om deze film aan je voorbij te laten gaan, maar helaas vallen we toch te veel op.
Maar gezelligheid is troef.

donderdag 10 februari 2011

Stap verder........






Vandaag zijn alle boeken gesorteerd en gestickerd. Naomi heeft ons hierbij geholpen zodat, wanneer de andere 7 dozen met boeken arriveren, zij dit zelf kan doen.
Bij de leesboeken hebben we 5 onderverdelingen gemaakt. Vier voor de verschillende leeftijdsgroepen en 1 voor boeken die te gebruiken zijn door de leerkrachten en waar meerdere exemplaren per boek van zijn.
Bij de informatieve boeken hebben we 6 categorieën. Natuur/dieren, gezondheid, wetenschap, woordenboeken atlassen enz, overige onderwerpen en boeken voor leerkrachten om te gebruiken bij het lesgeven.
Op het moment zijn we in het "filiaal Adawso", waar achter ons druk getimmerd wordt aan de laatste boekenkast.
Morgen worden deze geschilderd, zodat we begin volgende week de boel kunnen inruimen.
Morgen gaan we weer op pad met het vertelkastje om op deze manier weer reclame te maken voor de nieuwe biebs en natuurlijk het lezen!!!!

woensdag 9 februari 2011

Stap voor stap.....






In Adawso is een voormalig postkantoor omgebouwd tot een centrum, waar kinderen worden opgevangen. Ze kunnen hier spelletjes doen, ze krijgen les van leraren die dit op vrijwillige basis doen en er wordt computerles gegeven, ook aan klassen onder schooltijd.
Hier wordt nu door ons een kleine bieb gerealiseerd.
Ongeveer een 15 kilometer verderop, in het plaatje Okorase is nu een ander voormalig postkantoor gerenoveerd en dat wordt een tweede lokatie met dezelfde doelstelling.
Daar komt een grotere bibliotheek en vandaag zijn de boekenkasten geplaatst.
Op de foto's geven we een kleine impressie van deze twee opvangcentra.
Er wordt nu al voorgelezen uit de boeken die nu beschikbaar zijn en we maken tijdens het voorlezen op de scholen meteen reclame voor de bieb en het lezen van boeken.
Op de foto met de boekenkasten staan Emmanuel(de bevlogen man die dit project zo graag wil en leidt) en zijn vrouw Naomi.
Naomi loopt nu met ons mee zodat zij straks als wij weg zijn de boel kan runnen.
Het is een slimme vrouw en we laten het met een gerust hart aan haar over.

dinsdag 8 februari 2011

Verstand op nul en lekker stickeren,plakken,sti........







Vandaag zijn we weer eens echt productief bezig. Vanmorgen hebben we weer voor 4 groepen kinderen voorgelezen op de school achter ons huis en ook die stond op z'n kop.
Daarna konden we op eigen gelegenheid naar het kantoor omdat we nu een sleutel hebben, daar worden we heel blij van, op deze manier kunnen we zelf bepalen wat we doen zonder afhankelijk te zijn van anderen. Daar houden wij van!!!
We hebben de hele middag boeken uitgezocht en van stickers en tape voorzien.
Bij dit bericht staan twee foto's van boeken. Aan jullie om uit te zoeken welke boeken we hier ter plekke hebben gekocht en welke via Biblionef binnen kwamen. Onder de goede inzenders verloten wij......
Bij de andere bieb locatie Okorase, waar gisteren al het hout is aangekomen zijn al een aantal boekenkasten klaar.
Morgen gaan we de laatste boeken uitzoeken en we komen er steeds meer achter dat de indeling die we in Nederland hanteren voor prentenboeken hier bijna niet werkt. Er wordt niet voorgelezen door ouders en leerkrachten. Veel kinderen hebben daarnaast een grote leer/leesachterstand omdat ze veel te laat met school kunnen beginnen. Het kan zijn dat een kind van 18 jaar in groep 6 zit.
Het blijft een geweldige ervaring!!!!