Voor de toekomst van deze kinderen!!!

donderdag 3 februari 2011

Back to basic

Lieve mensen, vandaag een verhaal over ons dagelijks leven, morgen hopelijk verder over de bieb/voorleesactiviteiten, want die breiden zich steeds verder uit. We zijn zo langzamerhand de sensatie van Adawso!!!
Links boven , Wia bij de plaatselijke kapper om haar haar te laten wassen. Dat houdt in dat de kapster haar ogen uitkijkt op dit bosje haar en het direct insmeert met kleverige gel en het haar maar blijft kammen, gevolg we moeten het opnieuw wassen!!!
Rechtsboven, bij de plaatselijke naaister heeft Emmanuel twee jurken laten maken als dank voor alles wat jullie gedaan hebben en wij nu mogen doen.
Midden, met het water uit de beek, waar af en toe een klein visje in zwemt, doen wij de afwas en hebben we vandaag onze kleren gewassen.
Linksonder, in onze kamer hebben wij een kledingkast (2 openstaande koffers in een hoek),een keuken( 2 pannen en borden met bestek op ons betonnen vloertje),een wasmand( een plastic tasje van Esprit) en onze geweldige voorraadkast zie foto. Hoe eenvoudig kan het leven zijn.
Rechtsonder, Wia kookt ons potje in de superluxe keuken van ons gastgezin. Een houten hokje met een houtskoolvuurtje en een vuurtje van sprokkelhout. Ons menu bestaat uit diverse varianten noedels. Het is iedere avond weer smullen.
Dit verhaal komt tot stand aan onze eettafel/bureau bij het licht van 4 kaarsen, een zaklamp en een lantaarntje op batterijen.
Het onweert onwaarschijnlijk en de regen valt met bakken uit de lucht.
Verkoeling!!!!!! Wat zullen we heerlijk slapen.
Morgenvroeg om 7 uur gaan we naar Accra met de bus om allerlei apparatuur te kopen voor de biebs.

Nog even, wij zijn heel blij met alle leuke en lieve reacties op ons blog.




woensdag 2 februari 2011

Kijk en geniet met ons mee!!!!







Vandaag mochten we met het vertelkastje voorlezen bij 4 groepen kinderen. Het was geweldig.Stralende kinderogen en swingende leerkrachten. Iets meegekregen van het regime op school. Te laat op school ( na 1 uur lopen) 2 stokslagen.
Daarna boeken geselecteerd en gestickerd. De foto's spreken voor zich.

dinsdag 1 februari 2011

Grenzen verleggen

Leven in Adawso. Je moet je grenzen wel verleggen, maar wel eens goed om mee te maken als verwende Nederlanders. Geen luxe, maar op een kamer met alleen een bed en een tafel en twee stoelen, maar we hebben het erg naar onze zin. Vandaag hebben we samen met Emmanuel een plan gemaakt wat we de komende weken gaan doen. Er moet veel gekocht worden. Vandaag hebben we al een grote hoeveelheid boeken gekocht. Morgen gaan we hout kopen om boekenkasten te laten maken door de plaatselijke timmerman. En we gaan tafels en stoelen bestellen. Vrijdag naar Accra om een computer, printer, scanner en kopieerapparaat te kopen voor de 2 bibliotheken. Ja,ja 2 bibliotheken. Twee bibliotheken die 10 kilometer uit elkaar liggen. Een grote (voor de wijde omgeving) en een kleine (voor kinderen die geen onderwijs volgen).
Op dit moment staan er buiten in een open hok twee emmers water klaar gehaald uit een beekje en daar gaan wij ons zo wassen met het licht van een zaklantaarn. We hebben alleen een Ghanese doek om, want uitkleden is erg lastig in onze buitenbadkamer.
We verbazen ons over alles. Vooral het openbaar vervoer, we zaten met twintig mensen in een kleine volkswagenbus.
We hebben de markt in het dorp bekeken en boodschappen gedaan. Wij werden bekeken en het was een grote chaos aan mensen en producten.

woensdag 26 januari 2011

Wil vertrekt zaterdag


Ik vertrek a.s. zaterdag en ik wil alle mensen nu al bedanken voor alle leuke reacties.
Kaarten,e-mails,drop,hand-body- en douchegels,overlevingspakketten en alle persoonlijke wensen.
Wia mailt dat het een prachtig land is, vriendelijke mensen en we kunnen aan de slag.
Zelf neem ik een extra koffer mee met allerlei materialen, zodat we direct kunnen beginnen.
Van een collega kreeg ik deze prachtig zelfgemaakte kaart en die zegt eigenlijk alles.
De bibliotheek is van en voor iedereen!!!!!

zaterdag 15 januari 2011

Vertrek naar Ghana

Morgen 16 januari vertrek ik met Jur (mijn man) naar Ghana. We gaan daar eerst samen 12 dagen rondreizen. Jur vertrekt 29 januari weer naar Nederland en Wil komt 29 januari aan.

dinsdag 11 januari 2011

Peuterspeelzalen in actie......... € 465,--




Op dinsdag 11 januari mochten wij uit handen van een aantal peuters, moeders en leidsters van de peuterspeelzalen Buitenwoel,'t Gruthuus,'t Hummelstee en Dukdalf een cheque van € 465,-- in ontvangst nemen.
Door allerlei acties zoals een kerstmarkt, het verkopen van zelfbeschilderde boekensteunen en een collecte is dit geweldige bedrag bij elkaar gebracht.
Het is hartverwarmend dat jong en oud zich zo voor ons project inzet.
Volgende week gaan we bij heel veel peuterspeelzalen weer voorlezen.
Jullie maken het mogelijk dat we dit straks ook voor kinderen in Ghana mogen doen!
Heel veel dank!!!!!

donderdag 23 december 2010

Kerstdiner voor Ghana levert € 1000 op

Woensdag 22 december stond in het teken van een kerstdiner voor Ghana, georganiseerd door Turk Der en PAOO. Ruim 35 kinderen hebben de hele middag heerlijke Turkse en Nederlandse gerechten gekookt, zodat men om 17.00 uur kon aanschuiven. De zaal was gevuld met ruim 130 hongerige, maar vooral gulle mensen. Iedereen kon namelijk mee-eten voor tenminste € 5,00, daarnaast werden nog andere lekkernijen verkocht. De opbrengst van deze middag is voor de jeugdbibliotheek in Ghana. De tussenstand werd rond 18.00 uur bekend gemaakt: € 650,00!! Gisteren werd de definitieve stand door gegeven: € 1.000,00… Maar de sfeer die er heerste was onbetaalbaar!!! Een echt, hartverwarmend kerstgevoel…








Foto's van Gesines Hemmes